Het verhaal van: Janine

Van onzeker naar meer zelfvertrouwen

23 juli, 2015

jong meisjeJanine was nog niet zo lang geleden een verlegen en introvert meisje vanwege haar lichamelijke beperking. Nadat ze een operatie had moeten ondergaan aan haar rug volgde ze diverse psychologiesessies om antwoorden te krijgen op haar vragen hoe ze het best kan leven met haar beperking. De psycholoog raadde haar aan de training Regie over eigen leven bij MEE te volgen.

Janine is te vroeg geboren. Daardoor liep ze een virus op die een cerebrale parese veroorzaakte. Ze heeft moeite haar lichaamsbewegingen onder controle te houden en ze is slechthorend. Janine bezocht eerst de mytylschool. Omdat ze goed kon leren, kreeg ze daar niet het geschikte onderwijs. Daarom stapte ze in groep 5 over naar een gemengde basisschool, waar ze heel erg werd gepest. Op de reguliere middelbare school had ze nog steeds last van die periode. Dit uitte zich in onzekerheid en het zich niet goed aan kunnen sluiten bij anderen. Het gehoor speelt daar een grote rol in. Dankzij de training kan zij hier nu beter mee omgaan.

De training Regie over eigen leven is bedoeld voor jong volwassenen in de leeftijd van 16 tot 25 jaar en helpt hen op de weg naar zelfstandigheid en meer zelfvertrouwen. Via rollenspellen leren de deelnemers zichzelf bijvoorbeeld goed te presenteren. Janine heeft er veel aan gehad. ‘Het allereerste wat we leerden, was het aannemen van de juiste houding. Stevig op beide voeten leren staan en iemand goed aankijken. Daardoor breng je al veel over op anderen. We hebben ook geleerd hoe je de juiste vragen stelt.

Omdat alle deelnemers weten hoe het is te leven met een lichamelijke beperking en dezelfde ervaringen hebben, kunnen ze veel met elkaar delen. De trainers doen zelf ook actief mee aan de rollenspellen om te laten zien hoe je bepaalde dingen moet doen en ze geven er uitleg bij.

‘Voorheen was ik niet duidelijk genoeg tegenover anderen in wat ik wilde. Ik durfde geen hulp te vragen wanneer dat nodig was. Ik durf nu makkelijker mensen aan te spreken. Op het einde van de cursus hield iedere deelnemer een presentatie over zichzelf en dat ging goed bij mij.’

Janine is dit jaar geslaagd voor de HAVO. Toen ze aan die opleiding begon, was het voor iedereen wennen. De school stelde een buddysysteem in. Iedere week hielp een leerling haar met praktische zaken als de boekentas dragen of aantekeningen maken. Vanaf de vierde klas beschikte ze over een iPad en kon ze dat laatste voortaan zelf doen. Alleen bij toetsen en examens deed een medewerkster van de administratie het schrijfwerk voor haar.

Op 1 september start Janine met de oriënterende propedeuse Gedrag en maatschappij aan de Hogeschool Rotterdam. Een nieuwe en spannende stap voor haar. ‘In dit eerste jaar krijg ik les in vakken van vier sociale opleidingen. Daarna kan ik kiezen in welke richting ik verder wil studeren. Welke kant ik op wil, weet ik nu nog niet. Ik wil iets doen voor andere mensen met een beperking. Hen advies geven. Of presentaties geven over hoe het is te leven met een lichamelijke beperking. Dat ik precies weet hoe dat is, kan een voordeel zijn.’

‘Ik vind deze nieuwe studie vooral heel spannend. Het contact met de klasgenoten zal anders zijn. De Hogeschool is veel groter. Alle kennis over mezelf presenteren en de juiste houding aannemen die ik tijdens de training heb opgedaan, kan ik nu goed gebruiken. Voorlopig blijf ik nog bij mijn ouders wonen. Of ik lid word van een studentenvereniging? Als er een leuke tussen zit. Ik heb daar nog niet over nagedacht.’